Jos olet Suomen Hoitolatukun asiakas niin kirjaudu sisään tästä.

KESÄSESONKI HOITOLASSA

Teksti: Heidi Liesegang-Laiho | erikoiskosmetologi, jalkahoitaja at, kouluttaja

Miten kesäaika ja matkailijat näkyvät asiakaskunnassa ja markkinoinnissa? Entä oletko miettinyt, kuinka kesäsesonki näkyy hoitolasi markkinoinnissa?

Jokainen yrittäjä tietää, että kesällä hoitolassamme palvelemme vakituisten asiakkaidemme lisäksi juhlasesonkien palveluita tarvitsevia asiakkaita, lomalaisia sekä paikkakunnalla matkailevia ja mökkeileviä. Lisääntynyt kotimaanmatkailu lisää myös meidän palveluntarjoajien mahdollisuuksia tavoittaa enemmän potentiaalisia asiakkaita loma-aikoina. Loma-aika mahdollistaa osalle asiakkaista ajan tulla hemmottelemaan itseään tai hoitamaan aiemmin kiireisen aikataulun vuoksi hoitamatta jääneet ongelmat.

Meidän tulisi tietää oman sijaintimme perusteella millaisia matkailijoita voimme asiakkaaksemme saada ja mitä tuotteita tai palvelukokonaisuuksia voisimme heille tarjota. Hotellissa yöpyvän kaupunkimatkailijan toiveet ja tarpeet voivat erota suuresti Lapin erämaassa vaeltelevan omatoimimatkaajan tai pienen maalaiskylän leirintäalueella majoittuvan matkailijan tarpeista. Siinä missä kaupunkimatkailija saattaa suunnata hoitolaan hemmottelemaan itseään, vaeltava omatoimimatkaaja hakeutuukin jalkahoitoon hiertymien tai irronneen varpaankynnen vuoksi, jolloin hän tarvitsee suojaavia tuotteita. Kun osaamme arvioida matkailijoiden tarpeet, voimme keskittää markkinoinnin tarjoamalla lomailijoille niitä palveluita sekä tuotteita, joita he tarvitsevat.

Palveluntarjoajana meidän olisi hyvä ymmärtää, miten matkailijat liikkuvat, miten he majoittuvat, miten he käyttävät rahaa sekä kuinka he käyttäytyvät verkossa. Ymmärryksen avulla voidaan määrittää ja profiloida erilaisia matkailijaprofiileja, joille kohdentaa markkinointia oikeissa kanavissa sekä kehittää paremmin heitä palvelevia palveluita. Kun ymmärrämme ja osaamme ottaa huomioon mahdolliset loma-ajan asiakasvirrat, voimme tehdä markkinoinnissa päätöksiä, jotka johtavat lomailevat asiakkaat käyttämään tarjoamiamme palveluita.

Kesä – loma – oma aika – mitä tarvitsen?

Kesä on monille se hetki, kun päästään mökille tai matkustamaan ulkomaille nauttimaan vapaa-ajasta. Hoitolan vakituisille asiakkaille kannattaa jo hyvissä ajoin tarjota aurinkosuojavoiteet ja loma-aikana tarvittavat kosmetiikkatuotteet, jottei niiden hankinta unohdu. Vaihtoehtoisesti tarjolla kannattaa olla sekä normaalikokoiset tuotteet, että matkapakkauskoot, jotta voidaan tarjota asiakkaalle juuri sitä mitä hän tarvitsee.
Eikä myöskään tule unohtaa mökkituliaisiksi sopivia tuotepakkauksia! Kesäaikana kyläillessä on mukava viedä huomionosoituksena tuotepaketti, jolle on käyttöä. Oletko katsonut jo tuotevalikoimaasi sillä silmällä, että millaisia tuliaispaketteja niistä voisi koostaa? Tai mitä matkailijalle sopivia tuotteita sinulla on lomalle tarjota? Haluammehan pitää huolta asiakkaistamme myös hoitolakäynnin jälkeen.

Mitä asiakas ostaa – mitä hänelle markkinoida?

Kesäajan markkinointia miettiessä on tärkeintä muistaa, että asiakas etsii itselleen hyötyä. Se voi olla hetken hengähdys hemmottelevassa hoidossa, pehmeät jalat ja lakatut varpaankynnet kesäsandaaleissa.

Tie menestykseen löytyy siitä, kun on mietitty tarkkaan mitä palveluita ja tuotteita tarjotaan, kenelle niitä tarjotaan ja ennen kaikkea miksi niitä tarjotaan.
On tärkeää ymmärtää millainen oma asiakaskunta on ja millaisia potentiaalisia asiakkaita voidaan vielä tavoittaa, kun tiedetään, millainen markkinarako on vielä täyttämättä. Kun tiedät, millaisia asiakkaita tavoittelet – pääset suunnitelmaan, kuinka heidät tavoitat parhaiten.

Muista myös, että kun tarjoat asiakkaalle tuotetta tai palvelua, jota hän tarvitsee, se ei ole tyrkyttämistä, vaan ongelmanratkaisua. Samoin silloin, kun tarjoamme asiakkaalle jo varattuun palveluun lisäpalvelua, tai käynnin yhteydessä suosittelemme hänelle sopivia tuotteita, luomme hänen käynnilleen lisäarvoa.

Mieti mitkä ovat ne ongelmat, joihin mahdolliset asiakkaasi etsivät kesällä ratkaisua, ja tarjoa se hänelle palvelusi tai tuotteidesi muodossa.

Kuinka lomailijat löytävät sinut?

Markkinointia edistävät toimenpiteet ovat avainasemassa, kun halutaan näkyä ja tulla löydetyksi.

Yhä useampi matkailija etsii tarvitsemansa palveluntarjoajat verkosta. Näin ollen yrityksen verkkosivujen tulisi olla toimivat ja ajan tasalla. Joillakin yrityksillä näkyvyys sosiaalisessa mediassa riittää korvaamaan verkkosivut. Mutta onko verkkonäkyvyys ainoa kanava, jota kautta tavoitat potentiaaliset kesäajan asiakkaat? Vai voisitko tavoittaa heidät esitteillä, paikallisella painetulla medialla (paikallislehti, ilmaisjakelulehti, kuntatiedote) tai kadunvarsimainonnalla hyvin sijoitetun A-standin, kyltin tai hoitolan ikkunan avulla?

Pienemmillä paikkakunnilla monesti myös kuntien sivuilta saattaa löytyä matkailijoita palveleva osuus, jonka kautta matkailija löytää alueen palveluntarjoajat. Myös mahdollisten majoitus-, ravitsemus- ja kuljetuspalveluita tarjoavien yrittäjien kanssa kannattaa keskustella, voisiko heidän kauttaan tai heidän kanssaan olla jonkinlaista yhteistyötä ja tiedonjakamista kunnan sisällä tarjottavista palveluista matkaajille. Kun tieto on helposti saatavilla, laskee se matkailijan kynnystä käyttää kyseisiä palveluita.

Kesäsesongin huomioiminen markkinoinnissa

Kesä ja varsinkin loma-aika on aurinkosuojatuotteiden käytön kulta-aikaa. Asiakkaalle kannattaa jo tässä vaiheessa antaa tietoa auringolta suojautumisen tärkeydestä ja suositella sopivia aurinkosuojatuotteita.

Palveluista kannattaa koostaa asiakkaille kesäihon hoitoon sopivia hoitokokonaisuuksia sekä sarjahoitoja, jotta he saavat nauttia ammattitaitoisesta palvelusta ja ylläpitää hyviä hoitotuloksia myös kesällä. Seuraava aika kannattaa hoidon päätteeksi sopia valmiiksi, niin ei tarvitse miettiä löytyykö sopivaa aikaa enää myöhemmin.

Kesäkuukaudet ovat juhlien sesonki aikaa, joka saa asiakkaat hakeutumaan asiantuntijan luo, jotta iho olisi parhaassa mahdollisessa kunnossa juhlien koittaessa. Lisäksi he saattavat kaivata ammattilaisen apua ei toivotun karvoituksen poistossa, kauniin ja kestävän meikin teossa, sekä ripsien-, kynsien- ja hiusten laitossa, tunteakseen itsensä huolitelluiksi ja hyvännäköisiksi tärkeässä juhlatilaisuudessa.

Hoitolassa käynnin yhteydessä on helppo innostua hankkimaan tuliaiset, matkapakkaukset, aurinkosuojatuotteet tai suojaus- ja kevennystuotteet, kun ne ovat kauniisti esillä tuote- ja hintatietojen kera katseen korkeudella tai kulkureitin varrelle sijoitettuna.

Markkinoinnissa kannattaa jo ajoissa jakaa tietoa, millaisia palveluja tarjoat kesän juhlasesonkia ajatellen. Varmista, että sinut löydetään verkosta ja muista kanavista, jotka kotipaikkakuntasi tai tarjoamasi palvelun kannalta ovat tärkeitä.

Vinkki!

Monilta pienemmiltä paikkakunnilta puuttuu muovipakkausten kierrätyspiste. Voisiko yrityksesi profiloitua ympäristövastuulliseksi, niin että asiakkaat voisivat palauttaa tyhjät muoviset kosmetiikka pakkaukset hoitolaasi. Ja toimittaisit ne sitten keskitetysti muovipakkausten kierrätykseen? Muista tehdä vastuullisuusteot näkyväksi markkinoinnissasi!

Lue lisää muovin kierrätyksestä:
www.uusiomuovi.fi/kuluttajille