Jos olet Suomen Hoitolatukun asiakas niin kirjaudu sisään tästä.

SARJAHOITOJEN ABC

Hoitolatukun kouluttaja, kosmetologi ja UMG-aromaterapeutti Heidi Tamminen vastasi kysymyksiin sarjahoidoista.

Mitä sarjahoito tarkoittaa?
Sarjahoito on hoitosuunnitelma, joka laaditaan asiakkaan iho-ongelman mukaan. Hoitojaksoja on n. 4-6 x riippuen hoidosta, tuotteista ja hoidettavasta ihosta.

Millaisiin hoitoihin sarjahoito sopii?
Sarjahoitoja käytetään vaativien iho-ongelmien hoidossa, joissa tavoitellaan parempia hoitotuloksia. Kemialliset kuorinnat, timanttihionta ja mikroneulaushoidot sarjahoitoina sopivat hyvin aknearpiselle iholle, pigmenttiläiskille tai valovanhentuneelle iholle. Monissa ihoa uudistavissa laitehoidoissa suositaan myös sarjahoitoa, mutta hoitovälit ovat pidemmät. Kiinteyttäviä ja ihoa uudistavia anti-age hoitoja tehdään sarjahoitona perushoitotuotteilla, mutta ovat enemmänkin niin kutsuttuja ylläpitohoitoja, joissa käydään säännöllisesti 4-6 x vuodessa. Itsestään hyvää huolta pitävä asiakas käy vuoden aikana useissa eri kasvohoidoissa säännöllisesti ja välillä myös sitoutuu johonkin tiettyyn sarjahoitoon vielä sen lisäksi.

Missä hoidoissa sarjahoidot ovat erityisen suosittuja?
Pigmenttihäiriöiden aiheuttama ihon läiskällisyys vaatii yleensä useamman hoitokerran, jotta saavutetaan toivottu hoitotulos. Aknearvet ja syvät juonteet vaativat myös intensiivistä hoitamista, mikä saavutetaan vain sarjahodoilla. Atooppinen kuiva iho pysyy hallinnassa, jos hoito on säännöllistä ja tehdään tietyissä hoitojaksoissa. Vartalonhoitosarjat suosittelen tehtäväksi erityisesti keväällä – asiakkaat saadaan liikkeelle, kun halutaan eroon talvella kertyneistä kiloista.

Entä onko sellaista hoitoa, jossa sarjahoitomallia ei vielä käytetä paljon, mutta mielestäsi kannattaisi käyttää?
Haluaisin onnistua opettamaan asiakkaat ihon säännölliseen hoitamiseen kaikkina vuodenaikoina. Paras ja toimivin hoitomuoto olisi juuri sarjahoito. Suomen 4 vuodenaikaa vaikuttaa ihoomme monella tapaa, erityisesti kosteuden puutteeseen. Kaikki ihot tarvitsevat kosteutta, jotta se pysyy hyvässä kunnossa ja nuorekkaana. Säännölliset, kosteuttavat 4 x sarjahoidot vuoden eri aikoina ja tehokkailla kotihoitotuotteilla antaisi asiakkaalle enemmän, kuin yksi hoito silloin tällöin.

Millä perusteella sarjahoidot jaksotetaan?
Sarjahoidon jaksottaminen määräytyy hoidossa käytettävien tuotteiden tai laitteiden, sekä asiakkaan indikaation mukaan.

Tehdäänkö ennen sarjahoitoa konsultointi, esimerkiksi kasvohoidoissa?
Sarjahoitoa suositellaan asiakkaalle silloin, kun katsotaan sen olevan hänelle paras ja toimivin vaihtoehto iho-ongelmaan. On hyvä tehdä kattava ihoanalyysi ennen sarjahoidon valintaa, silloin saavutetaan parhaimmat tulokset.

Sarjahoitojen tuunaus – valmiit kosmetiikkabrändin mukaiset sarjahoidot vai itse suunnitellut sarjahoidot? Kumpi sopii omaan hoitolaan?
Mielestäni ihanin tilanne on se, kun voi itse suunnitella hoitosarjan asiakkaalle. Sarjakohtaisia suosituksia on toki kaikilla tuotelinjoilla, mutta ammattitaitoinen kosmetologi osaa laatia henkilökohtaisia ja asiakkaalle parhaiten sopivia sarjahoitoja. Ammattitaitoinen ote ja oikeanlainen luovuus omassa työssä lisää luotettavuutta ja takaa tyytyväisen asiakaskunnan.

Onko sarjahoito edullisempaa, kuin yksittäiset käynnit? Voiko asiakas säästää siinä?
Sarjahoito voi kuulostaa asiakkaan korvin kalliilta, mutta usein ne pitävät sisällään kotihoitotuotteita ym. Sarjahoidot hinnoitellaan niin, että yksikköhinta on vähän edullisempi tai 1 hoitokerta on ilmainen. Asiakkaalle sarjahoitojakso tulee edullisemmaksi kuin se, että hän ottaisi saman verran hoitoja eri hoitokerroilla.

Maksetaanko sarjahoidot kerralla vai maksu/käynti? Mikä on yleinen käytäntö?
Suurin osa asiakkaista haluaa maksaa kaikki pois heti ja sen jälkeen vain nauttia hoitojen vastaanottamisesta. Sarjahoidon voi maksaa myös osissa, mutta usein vaarana on se, että sarjahoito keskeytyy, ”iskee nuukuus” ja tästä johtuen tulokset eivät ole sitä mitä luvattiin. Asiakkaalle jää väärä kuva hoidosta, koska tuloksia ei tullut. Tämän voi ihan hyvin myös asiakkaalle mainita, jotta hän ymmärtää hoitoon sitoutumisen. Usein hoitolaan on jouduttu ostamaan tuotteet sarjahoitoa varten ja keskeytyminen aiheuttaisi turhia kuluja hoitolalle.

Sarjahoidot lahjakorttina? Toimiiko?
Ehdottomasti! Voi, kuinka moni nuori äiti tai kuka vaan olisi onnensa kukkuloilla saadessaan 6 x lahjakortin hemmotteluhoitoihin. Ne takaavat, että asiakas varmasti sitoutuu sarjahoitoon ja silloin on helppo lisätä hoitolan kannattavuutta tuotemyynnillä.

Miten sarjahoitoja kannattaa markkinoida? (ennen/jälkeen kuvat, asiakaspalautteet, ammattitaidon korostaminen/turvallisuus, somemainonta/mediabudjetti)
Hoitolan odotustilassa suosittelen pitämään esitteitä tai hoitokansiota, jossa esitellään eri sarjahoitoja kuvin ja tuloksin. Somemainonta on nykyaikaa ja erityisesti nuoret lukevat tietoa vain sieltä, joten somemainonta on hyvin tärkeää. Tietysti myös asiakaspalautteita kannattaa laittaa omille sivuilleen esille niin paljon kuin niitä vaan saa. Ammattitaidon korostaminen omilla verkkosivuilla palvelee hoitolaa enemmän kuin sitä osataan ymmärtää. Hyvin harvan verkkosivuilla on edes kuvaa kosmetologista tai tietoa koulutuksesta. Yleensä niissä on vain käytössä olevan ammattisarjan kuvia ja hoitovaihtoehtoja.

Asiakasta kiinnostaa myös kenen luokse hän on menossa, kuka häntä hoitaa, mitä osaamista kyseisellä kosmetologilla on – ne eivät suinkaan ole vähäpätöisiä asioita. Markkinointi on kallista, mutta ilman sitä ei saa tunnettavuutta, hiukan siihen on pakko laittaa.

Sarjahoidot ja kotihoitotuotteet – mitä lisätuotteita voi myydä kotiin?
Sarjahoidoissa käytetään yleensä tiettyjä tuotteita, jotka vaativat omat kotihoitotuotteet. Jos niitä ei ole mukana hoitopaketissa ne pitää asiakkaalle kertoa jo siinä vaiheessa, kun sarjahoitosuunnitelmaa tehdään. Silloin asiakas on jo varautunut ostamaan tuotteet kotiin. Kotihoitotuotteiden myynti ”takkuaa” useissa hoitoloissa ja siinä olisi monella korjaamisen varaa. Helppoa tuloa ei kannata jättää väliin. Kun tuntee hyvin käyttämänsä sarjan, ei ole taito eikä mikään oppia myymään sitä kaikille asiakkaille.

Miten asiakasta kannattaa ohjeista kotihoitoon? Kirjalliset/suulliset ohjeet? Miksi kotihoito on järkevää sarjahoitojen yhteydessä?
Helppo tapa opastaa asiakasta kotihoidossa on laatia valmis lomake, joka sopii kaikkiin valikoimassa oleviin hoitoihin. Lomakkeella on hyvä olla kaikki myytävät tuotteet ja hinnat, johon merkataan kotiin tarvittavat hoitoaineet. Jos asiakas ei osta heti kaikkea, niin lomakkeella ne ovat hyvässä muistissa mitä vielä puuttuu. Suulliset hoito-ohjeet unohtuvat helposti ja joskus odottamattomien komplikaatioiden tullessa asiakas voi syyttää kosmetologia kertomatta jääneistä hoito-ohjeista. Sarjahoidoissa kotihoitotuotteet tukevat tehtyä hoitoa ja se on jatkumo hoidolle kotona.

Mikä on sinun hoitolasi suosituin/suosituimmat sarjahoidot?
Omassa hoitolassani käytän PHYT’S luomukosmetiikkaa ja syksyllä maksaläiskistä eroon haluavat asiakkaat tulevat sarjahoitoon. SOIN RENOV CHEMICAL PEEL -kemiallinen kuorinta on suosittu, jossa hoitokertoja tulee asiakkaalle 4. Hoito toteutetaan 12 pv välein. Suuren suosion saanut PANACEE, ihoa uudistava kasvohoito, on toinen suosikki, jossa käy säännöllisesti itsestään hyvää huolta pitävät aikuiset naiset.

Entä mikä on sinun oma suosikkisi sarjahoidoissa ja miksi? Mikä on suosikkihoitosi ainekustannus?
Oma suosikkini on PANACEE-hoito, jonka tuoksumaailma on valloittava. Hoidon sisältämät hieronnat ravitsevilla hoitavilla voiteilla on itselle yhtä nautinnollista tehdä kuin asiakkaan saada. Hoitotulokset iholla näkyvät heti ja tuntuvat vielä hyvältä useita viikkoja jälkeenpäin. PANACEE-hoidon ihmeellisyys piilee siinä, että se laittaa ihon hehkumaan ja toimimaan itsekseen. Nuorekkuus tulee siitä, että voit hyvin sisäisesti ja olet onnellinen. Ihonhoito ja kosteuttaminen kasviuutteilla ja puhtailla kasviöljyillä tukee ihon omaa kosteudensäätelyjärjestelmää ja pitää ihon kauniina vielä vanhetessakin.
PANACEE-hoidon ainekustannukset yhdelle hoidelle ovat 7,65 €