Jos olet Suomen Hoitolatukun asiakas niin kirjaudu sisään tästä.

Tutustu henkilökuntaamme | Tiina R.

Haastattelussa Tiina – jalkojenhoidon ja myynnin asiantuntija

Mitä tehtäviä hoidat Hoitolatukussa?

Olen myynnissä sekä asiakaspalvelussa ja pidän sarja- sekä tuote-esittelyitä verkossa sekä yrityskäynteinä. Lisäksi kirjoitan artikkeleita, sosiaaliseen mediaan sisältöä ja toimin Iloiset Varpaat -sarjan vastaavana.

Mikä oli polkusi näihin tehtäviin?

Aloitin Hoitolatukussa lokakuussa 2021 asiakaspalvelussa ja hoidin verkkokauppatilauksia. Sitä mukaa, kun omat taidot, ammattiosaaminen ja innostus on riittänyt, vahvistunut sekä ammattitaito karttunut, työtehtäviä ja vastuualueita on saanut lisää.

Millainen on tavallinen päiväsi töissä?

Ihan ”tavallista päivää” ei oikein ole vaan päivät elävät ja ovat monipuolisia. Pääsääntöiset työtehtävät kuitenkin ovat sähköposteihin ja puheluihin vastaaminen, sekä myymälässämme käyvien asiakkaiden palveleminen. Näiden tehtävien lisäksi saatan esimerkiksi pitää kouluryhmälle yritysesittelyä tai käydä kouluttamassa apteekkihenkilökunnalle Iloiset Varpaat -sarjan tuotteita.

Mitkä asiat ovat lähellä sydäntäsi hoitoalaa ajatellen?

Se, kun saa asiakkaan vointia selkeästi kohennettua. Joskus pieni oivallus voi edistää asiakkaan terveyttä ja hyvinvointia enemmän kuin me hoitajat ymmärrämmekään. Toistuva, jatkuva kipu elämässä on kuormittavaa. On mahtavaa, jos sellainen tekijä saadaan poistettua jalkaterveyden alan ammattilaisen vastaanotolla ja yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Miten pystyt työssäsi tukemaan hoitoalan yrittäjiä?

Monillakin eri tavoilla! Suurimpana tukena koen sen, kun asiakkaat ovat yhteydessä jonkin ongelmatilanteen vuoksi ja yhdessä etsitään ratkaisuja ja vaihtoehtoja, sekä pohditaan sitä, miksi jokin valinta olisi hänelle paras. Yleensä kun ratkaisu löydetään, molemmat ollaan tyytyväisiä! Hoitoalan yrittäjän työ on usein aika yksinäistä ja ”työpaikalta” puuttuu se kollega, jonka näkemystä voisi välillä kysyä jonkin mieltä askarruttavan asian ratkaisemiseksi. Onkin tosi mukavaa, että meille asiakkaat voivat soittaa tai kirjoittaa sähköpostia, kun vaikka geelikevennyksen tai poranterän valinta mietityttää tai kun vastaan on tullut jokin haastava asiakastapaus.

Opiskelet myös jalkaterapeutiksi, onko se tuonut työhösi uusia näkökulmia?

Todella! Se on tuonut kokonaiskuvaa ennen kaikkea jalkaterveyden parissa työskentelystä. Lisäksi se on tuonut syvempää ymmärrystä asioista, joita me ammattilaisina voimme tarjota asiakkaille. Tärkeänä näkökulmana on auennut myös ammattilaisten vastuu itsensä kokoaikaisesta kehittämisestä ja ammattitaidon ylläpitämisestä sekä uuden oppimisesta. Jalkojenhoitoon liittyen välillä kuulee, että ”työ on sitä samaa päivästä ja vuodesta toiseen”, mutta meilläkin valikoimaan saadaan koko ajan uusia tuotteita ja työvälineitä. Niitä voidaan käyttää asiakaan terveyden tukemiseksi sekä ammattilaisen työn mukavuuden ja monipuolisuuden parantamiseksi. Itseään kannattaa kehittää ammatillisesti myös ihan oman työn mielekkyyden näkökulmasta – on piristävää laajentaa omaa tarjontaa ja monipuolistaa palveluita!

Mitä osa-aluetta haluaisit työssäsi kehittää?

Olisi huippukivaa päästä tulevaisuudessa vielä enemmän kouluttamaan uusia jalkaterveydestä kiinnostuneita hoitajia uusiin taitoihin ja tekniikoihin, sekä mahdollisesti kertaamaan vanhaa opittua. Koulutus- ja opetustilanteet ovat usein itsellekin hyvin opettavia. Kun oma ymmärrys ja taidot omien opintojen myötä vahvistuvat, olisi mahtavaa päästä jakamaan omia oivalluksia ja auttaa yrittäjiä toteuttamaan omaa työtään entistä ammattitaitoisemmin.

Mistä osa-alueesta olet työssäsi ylpeä?

Työssäni olen ylpeä siitä, miten monenlaisten ja monipuolisten työtehtävien kautta oma osaamiseni on kehittynyt ja sitä kautta myös anti asiakkailleni. Joskus asiakaspalvelutehtävässä keskustelu saattaa rönsyillä pitkällekin alkuperäisesti aiheesta, kun lähdetään puimaan tilanteita kokonaisvaltaisesti. Se on kuitenkin mielestäni osa hyvää palvelua ja myös asia, joka tulee huomioida, kun puhutaan jalkaterveydestä ja ammattilaisista sen parissa – katsotaan kokonaisuutta laajasti ja monelta eri kantilta.

Suosikkituotteesi valikoimastamme?

Yhtä ainoaa tuotetta on todella vaikea nostaa koko valikoimasta, mutta jos mietin, mitä tuotteita minulla on lähes päivittäin käytössä, niin Iloiset Varpaat -sarjasta kesäajan suosikkini on ehdottomasti Tea tree plus -suihke ja talvikaudella halkeamavoide. Tea tree plus on niin monipuolinen ja se on kesällä ihan ehdoton pitää  koko ajan repun sivutaskussa mukana. Hyttysenpistot, auringossa palanut iho tai jokin muu ihon kutina tai ärsytys häviää muutamalla suihkautuksella – ja lisäksi sitä meillä käyttää koko perhe, myös koirat. Halkeamavoide on tehokas kantapäiden hoitaja talvikaudella, kun iho kuivuu ja kaipaa lisäkosteutusta. Käyttöä kannattaa suosia myös ennaltaehkäisevästi!

Kerro jokin hauska fakta itsestäsi?

Olen ollut noin 5-vuotias, kun olen saanut ensimmäisen palkan, nimittäin 1 markan isoäidiltäni hartiahieronnasta. Hän on silloin todennut, että minusta taitaa isona tulla joko hieroja tai poliitikko. Hieroja, koska ote on silloin jo ollut kuulemma napakka – poliitikko, koska olen aina erinäisin ”hyvin” selityksin vältellyt kotitöissä avustamista.