Haastattelussa Marja Niukkanen, Jalkahoitola Villa Varpaan omistaja ja yksi Afrodite GEN2 -hoitotuolin kehittäjistä.
Vuonna 2015 perustettu Jalkahoitola Villa Varvas tarjoaa asiantuntevaa jalkojenhoitoa Lahden sydämessä. Yrittäjä Marja on yhdistänyt vuosien kokemuksensa asiakaspalvelusta, kenkäalalta ja kauneudenhoidosta tarjotakseen kokonaisvaltaisia palveluita, jotka keskittyvät jalkaterveyden ylläpitoon ja ongelmien ennaltaehkäisyyn. Villa Varvas tunnetaan erityisesti yksilöllisestä asiakasohjauksesta sekä ergonomian huomioimisesta hoitotyössä.
Kertoisitko hieman Villa Varpaasta? Miten ja milloin hoitolasi sai alkunsa, ja mikä on sen erikoisala?
Jalkahoitola Villa Varvas on perustettu v. 2015 Lahden matkakeskuksen välittömään läheisyyteen, keskustan sisääntulon portille, kivijalkaliikehuoneistoon. Opiskelin Tampereella jalkahoidon ammattitutkinnon, opintovapaalla silloisesta työstäni kenkäkaupan palvelumyyjänä. Olen työskennellyt tekstiili- sekä kenkäpuolen asiakaspalvelutehtävissä vuosia, ennen hoitolan perustamista ja yrittäjäksi ryhtymistä.
Kenkien parissa sain kiinnittää paljon huomiota asiakkaiden jalkoihin, ja sen myötä aloin tutkia oman kaupungin jalkahoitoa tarjoavia palveluita. Huomasin nopeasti, että näinkin suuressa kaupungissa jalkoihin erikoistuneita palveluita oli vähän tarjolla. Olen myös suorittanut kosmetologin tutkinnon, mutta halusin syventää osaamista jalkaterveyteen. Näyttötutkinnossa sain näytönvastaanottajalta palautetta erinomaisesta osaamisesta motivoida asiakas noudattamaan kotihoito-ohjeita, tätä olen hyödyntänyt paljon omassa työssäni hoitolan yrittäjänä. Itselläni löytyy siis osaamista asiakaspalvelusta, kengistä, sukista sekä ihon- ja jalkojenhoidosta. Näin syntyi Villa Varvas – jalkojen hyvinvoinnin keskus kaupungin sydämessä.
Olemme keskittyneet tuottamaan palveluita jalkaterveyden ylläpitoon ja jalkaongelmien ennaltaehkäisyyn. Ohjaamme ja opastamme asiakkaitamme noudattamaan helppoja kotihoito-ohjeita, hyvien sukkien ja kenkien käyttöä. Luotan myös erityisen paljon moniammatilliseen yhteistyöhön, paranteeksemme asiakkaiden palvelukokemusta. Tästä on syntynyt vuosien aikana todella toimiva ja hyvä yhteistyö useiden Lahden alueella toimivien fysioterapeuttien, lääkäreiden ym. terveydenhuollon toimijoiden kanssa.
Mikä inspiroi sinua yrittäjänä ja hoitolan omistajana? Miten pyrit erottumaan muista hoitoloista?
Yrittäjänä minua inspiroi vapaus määritellä omat työajat, lomat, mahdollisuudet kehittää yritystä ja itseäni, juuri silloin kun se omaan tilanteeseen sopii. Itse esimerkiksi pidän erityisen paljon arkivapaista ja mahdollisuudesta pitää itsestäni huolta. Siksi tarjoankin paljon viikonloppuisin palveluita asiakkailleni, ja nämä ovatkin erittäin suosittuja aikoja – ne varataan kuukausia eteenpäin. Olen illanvirkku ja aamuntorkku, teen hyvin paljon iltapainotteista työtä ja nautin kiireettömistä hitaista aamuista kahvikupin äärellä, pitkien kahdeksan tunnin yöunien jälkeen. Oman itseni ”herrana” oleminen sopii omalle luonteelleni paremmin kuin hyvin. Tämä malli on myös palvellut erityisen hyvin asiakaskuntaamme, joka koostuu paljon työikäisestä väestöstä ja aktiivisista senioreista.
Voisitko kertoa, miten päädyit mukaan Afrodite GEN2 -hoitotuolin kehitysprojektiin? Mikä innosti sinua osallistumaan sen suunnitteluun?
Palveluntarpeen kasvaessa v. 2020 minulla aloitti hoitolalla toinen yrittäjä ja tästä syystä tarve myös toisen hoitopisteen rakentamiseen hoitolan tiloihin tuli ajankohtaiseksi. Teetin sisäremontin, jossa tiloista tehtiin entistä valoisammat ja viihtyisämmät. Tässä kohtaa tuli tarve myös uudelle hoitotuolille.
Käytössäni oli ollut italialainen täysin sähköinen asiakastuoli, jonka kaikki toiminnot ohjattiin jalkapedaalin avulla. Myös jalkaosien säädöt toimivat sähköllä. Olin vaihtanut tähän tuoliin v. 2017, kun omat kädet alkoivat kipuilemaan manuaalisista säädöistä johtuvan liiallisen rasituksen myötä. Tuolin vaihto sähkötoimiseen vähensi huomattavasti käsiin kohdistuvaa rasitusta ja tilanne korjaantui. Kyseisen tuolin maahantuojan kanssa esiintyi pieniä ongelmia, kun tarvitsin huoltoa ja osaavaa mekaanikkoa tuolin korjauksiin. Hänellä ei ollut sitä osoittaa, vaan sain huokailujen kera vastauksen ”Pitääkö minun ajaa Lahteen?”. Todellakin pitää, jos tuolissa esiintyy vikaa, työt keskeytyvät ja joudun siirtämään asiakkaita tämän vuoksi.
Tässä kohtaa aloin taas tekemään tutkimustyötä, kuka valmistaa tai missä olisi tarjolla asiakastuoli, joka täyttää vaatimukset, joita pidän ehdottoman tärkeänä omassa työssä. Tätä tuolia ei löytynyt ja siksi lähestyin rohkeasti suoraan kotimaista tuolien valmistajaa, kiinnostaako heitä lähteä kehittämään hoitotuolia markkinoille, joka sopii erityisen hyvin jalkahoitotyöhön. Hetken päästä jo tavattiin ja siitä lähti mielenkiintoinen ja opettavainen yhteistyö tuotekehityksestä, jonka valmis tuote on Afrodite GEN2 -tuoli. Projektissa on ollut mukana myös muita kauneudenhoidon ammattilaisia ja tietysti tuolin myynnistä ja markkinoinnista vastaava Hoitolatukku.
Mikä on mielestäsi tärkeintä, kun valitset laitteita ja kalusteita hoitolaasi? Miten Afrodite GEN2 -hoitotuoli täyttää nämä kriteerit?
Työergonomia on ehdottomasti kaikkein tärkein asia mihin haluan investoida ja panostaa eniten. Laitteet ja kalusteet maksavat itsensä monin verroin takaisin, jos niiden ansiosta ei synny työperäisiä pitkiä sairauslomia, tai pahimmillaan joudut lopettamaan ammatin harjoittamisen.
Suosin kotimaisia tai ainakin Euroopassa valmistettuja tuotteita ja laitteita. Kokemus on myös opettanut varmistamaan laitteen myyjältä ja maahantuojalta, kuinka hyvin hänellä on tarjota huolto ja korjaukset, jotta tämä ei muodostu itselle ongelmaksi, eikä johda ansionmenetyksiin. Afrodite GEN2 -tuoli on kotimainen, valmistettu Lahdessa ja valmistajalla on nopeasti toimiva huolto- ja varasosapalvelu tarjolla.
Afrodite GEN2 -hoitotuolin tuotekehitykseen osallistunut hoitola Villa Varvas sai oman ruskean nimikkotuolinsa, VILLA VARVAS PRO.
Millaisia ominaisuuksia tai parannuksia Afrodite GEN2 -hoitotuolissa on verrattuna sen edellisiin versioihin tai muihin vastaaviin tuotteisiin?
Meillä on ollut käytössä väliaikaisesti v. 2020-2024 tehtaan oman malliston Beauty-tuoli, joka vastaa Afrodite-tuolia. Pystymme ottamaan hyvin kantaa ominaisuuksiin, jotka ovat parannettuja uudessa Afrodite GEN2 -tuolissa, verrattuna edeltäjäänsä. Uusi malli on
ulkoisesti kevyemmän näköinen ja näin mahtuu sijoittumaan pienempäänkin tilaan. Jalan rakenne tekee tuolista hyvin puhdistettavan ja siirrettävän, se kestää suurempaakin kuormitusta ja moottorin teho on markkinoiden vahvin – tässä tuolissa ei kenenkään tarvitse kokonsa vuoksi nolostua.
Tuoli toimii jalkojen säädöissä pitkien asiakkaiden kanssa, ja pienemmät henkilöt pääsevät istumaan paremmin, kun jalkaosat saa siirrettyä sivuun. Myös liikuntarajoitteiset henkilöt pystyvät siirtymään tuolille helpommin. Pystymoottorin vuoksi tuoli laskeutuu alemmas kuin mikään muu tuoli, tämä on ehdottomasti yksi tuolin parhaista ominaisuuksista. Tuolin saat myös itsellesi sopivaan korkeuteen hyvän työskentelyasennon saavuttamiseksi. Teet jalkahoidon vaikka seisten!
Voit ohjata tuolia käsiohjaimella, sekä jalkakytkimen avulla hoidon aikana, tällöin käsiin kohdistuva kuormitus vähenee merkittävästi. Jalkaosien säädöt toimivat manuaalisesti, mutta ovat erittäin vahvat ja kevyet käyttää. Tehdas kehittelee vielä tuoliin lisävarusteena saatavat moottoroidut jalkaosat ja nämä tulevat meille käyttöön heti, kun ne ovat saatavilla.
Täysautomaattinen tuoli on parasta mitä voit itsellesi hankkia, semmoinen työkaveri, josta en luovu. Silloin kun teet työksesi vain jalkahoitoja, kannattaa kiinnittää huomio omaan työskentelyasentoon ja pyrkiä vähentämään käsien ylimääräistä rasitusta.
Miten tuoli on helpottanut omaa työtäsi hoitolassa? Ovatko hoidot sujuvampia tai asiakkaiden kokemukset parempia? Onko tuolissa jokin ominaisuus, jota erityisesti arvostat?
Afrodite GEN2 -tuoli on meille jalkahoitajille ehdottoman käytännöllinen ja mukautuva asiakastuoli. Pehmusteen älyvaahto lisää asiakkaan hoitokokemusta, moni onkin todennut ”Tämmöisen tuolin kun saisi omaan olohuoneeseen!”. Tuoli näyttää tyylikkäältä ja toimii kuin unelma jokaisen istujansa kanssa. Eniten arvostan tuolin ominaisuutta kestää suurempaa kuormitusta, tämä ero on huomattava edellisiin tuoleihin, joita meillä on ollut käytössä.
Mikä on ollut asiakkaidesi palaute Afrodite GEN2 -hoitotuolista? Onko jokin erityinen kommentti jäänyt mieleesi?
Asiakkaat ovat olleet vaikuttuneita eniten siitä, että tuoli on kotimainen ja meidän etunamme, tietysti Lahdessa valmistettu. Tyylikäs ja erittäin mukava istua, väristä on tullut myös erityisen paljon hyvää palautetta.
Suosittelisitko Afrodite GEN2 -hoitotuolia muille hoitolan ammattilaisille, ja jos kyllä, miksi? Mitkä ovat tärkeimmät syyt hankkia tämä tuoli omaan hoitolaan?
Afrodite GEN2 -tuoli on kauneudenhoidon ammattilaisten käyttöön suunniteltu, joka toimii erityisen hyvin jalkahoitotyön tekemiseen ominaisuuksiensa vuosi. Kun harkitset uuden tuolin hankintaa, niin suosittelen laskemaan kustannukset, mitä syntyy, jos säästät laitteissa tai kalusteissa. Mitä maksaa, jos olet esim. 3-6 kk pois työstä sairausloman vuoksi ja vertaat niitä kalusteiden hankintakustannuksiin? Hankintoihin saat usein rahoitussopimuksen, joka on verotuksessa vähennettävä kulu, sairausloman tulomenetyksen tuomaa tappiota et saa mistään takaisin.
Kuinka tärkeitä arvoja ovat kotimaisuus, ja minkä arvon lasket toimivalle huolto- ja varaosapalvelulle. Yritystoimintaa aloittaessa kymmenen vuotta sitten, sain neuvoksi pohtia yrittäjän riskienhallintaa, tästä on ollut kaikki nämä vuodet todella paljon hyötyä. Kokemukseen perustuen työympäristö ja yrittäjä itse, ovat yritystoiminnan suurin riski ja myös vahvuus, silloin kun teet oikeita päätöksiä yrityksesi hyväksi.
Olen ollut onnekas saadessani olla mukana kehittämässä meille jalkahoidon ammattilaisille ergonomisesti toimivaa tuolia. Tehtyjä jalkahoitoja on kertynyt tuhansia, sairauslomia olen saanut välttää, siksi lämpimästi voin suositella valitsemaan itselleen parhaat työvälineet ja laitteet.
Terveisesi muille alan yrittäjille?
Hyvää loppuvuotta kaikille ja menestystä vuodelle 2025!