Jos olet Suomen Hoitolatukun asiakas niin kirjaudu sisään tästä.

Eivätkö Facebookin julkaisut tavoita?

Teksti: Henna Kujala | Hoitolatukun omistaja

”En viitsi enää selailla Facebookia, kun se on täynnä mainoksia ja kaikenlaista outoa sisältöä.”

”Kun sitten avaan Facebookin, niin näen siellä tarjouksia, jotka ovat jo umpeutuneet!”

”En ole kuullutkaan! Miksi kukaan ei ole kertonut?”

Kuulostaako tutulta? Facebookin selailu on muuttunut viimeisen parin vuoden aikana selvästi. Ihmiset kyllä edelleen ovat Facebookissa, mutta sieltä luetaan lähinnä ryhmäkeskusteluja. Sitä ”seinää” ei enää välttämättä selata lainkaan, koska tuntuu, että siinä on kaikenlaista itselle irrelevanttia sisältöä.

Instagram taas on mediana ehkä nuorempien juttu. Siellä selataan lähinnä kuvia tai videoita. Kenellä sellaiseen on aikaa? Kun kosmetologeilta kiellettiin HIFU- ja IPL -laitteiden käyttäminen joulukuussa 2023, sanoi moni asiakkaamme, ettei ollut kuullutkaan lakimuutoksesta. Laki kuitenkin tuli voimaan jo 5 vuotta aiemmin ja siitä tiedotti Hoitolatukun lisäksi moni muukin maahantuoja ja myös vaikkapa SKY. Miksi tiedottaminen ei tavoita?

Nurinkurinen todellisuus

Sosiaalisen median nurinkurisuus on siinä, että me kohtelemme sitä kuin TV:tä; avataan ja selataan kanavia, josko jostain tulisi jotain katsottavaa. Mutta eihän SoMe ole kuin TV! Jotta Facebook osaisi näyttää sinulle sopivaa sisältöä, pitää sinun kertoa sille, mitä haluat nähdä. Olla aktiivinen! Jos et ole, saat vain epämääräisiä julkaisuja ja irrelevantteja mainoksia.

Alustan tehtävä on yrittää pitää meitä alustan äärellä mahdollisimman pitkään. Se siis näyttää meille sellaista sisältöä, mistä luulee meidän pitävän. Aktiivisuus on siis ihan ehdottoman tärkeää; kun tykkää postauksista, kommentoi niihin ja/tai jakaa edelleen, niin niitä (tai samankaltaisia) näkee aina enemmän. Kun vaan passiivisena selailee, niin eihän se alusta mitenkään voi tietää, mikä tuota ihmistä kiinnostaa.

Facebookin toimintaa ohjaa algoritmi

Algoritmi on monimutkainen ohjelmisto, joka analysoi käyttäjien toimintaa ja sisältöä, ja sen perusteella määrittää, mitä sisältöä näytetään kullekin käyttäjälle. Se pyrkii tarjoamaan käyttäjille heitä kiinnostavaa sisältöä ja pitämään heidät mahdollisimman sitoutuneina alustaan. Algoritmi ottaa huomioon monia eri tekijöitä, kuten käyttäjän aiemman toiminnan, sisällön laadun, käyttäjän verkoston (kuten ystävät ja seurattavat sivut) ja jopa ajan ja päivän, jolloin sisältö julkaistaan. Näiden tietojen perusteella se päättää, mitkä julkaisut näytetään käyttäjälle ja missä järjestyksessä.

Yksinkertaisesti sanottuna algoritmi on Facebookin tapauksessa kuin näkymätön voima, joka hallitsee sitä, mitä näet uutisvirrassasi ja millä tavoin sisältöäsi jaetaan muiden käyttäjien keskuudessa.

Miten näen minulle relevanttia sisältöä?

Jos haluat nähdä tietynlaista sisältöä, niin tykkäämisillä on valtava merkitys. Kun tykkäät vaikkapa koiranpentujen painivideosta, niin Facebook näyttää sinulle lisää koiranpentuvideoita. Kun tykkäät Hoitolatukun aprillipilavideosta, niin saatat nähdä seuraavalla viikolla myös Hoitolatukun tarjouksen. Tai alaan liittyvän tiedotteen. Hoitolatukku tiedottaa asiakkaitaan myös lakiin liittyvistä, relevanteista muutoksista. Esimerkkeinä vaikkapa tuo laitteisiin tullut muutos 2023 tai vuonna 2022 voimaan tullut hajusteaine Lilialin käyttökielto.

Huomaa kuitenkin, että pelkkä tykkääminen ei välttämättä riitä. Tämä siksi, että algoritmi ottaa huomioon monta muutakin asiaa. Jos esim. kaikki Facebook kaverisi ovat intohimoisia puutarhaharrastajia ja he kaikki kilvan postailevat kuvia erilaisista kasveista, algoritmi todennäköisesti ajattelee, että sinäkin pidät enemmän kukkasista kuin hoitoloille tarkoitetuista tuotteista. Siksi algoritmi ehkä näyttää ensin niitä kukkasia ja vasta vaikka viikon päästä sen Hoitolatukun tarjouksen – ja silloin tarjous saattaa olla jo umpeutunut. Kaveripiirilläkin on siis merkitystä.

Tämä toimii myös toisin päin. Jos et halua nähdä tietynlaista sisältöä, niin ei kannata niihin sitten pysähtyäkään. Facebook kokeilee välillä tarjota sinulle jotain erilaistakin. Voit vaikkapa jonain päivänä nähdä häkellyttävän videon, jossa lihaksikas nuori mies roikkuu pää alaspäin tangossa ja tekee punnerruksia sivusuuntaan. Jos jäät ihmettelemään videota, tai jaat sen vieläpä jollekin kaverille viestinä, saat samankaltaisia videoita yhä enemmän seinällesi.

Myös poliittinen tai provosoiva sisältö toimii näin. Jos vaikkapa vaalien aikana tykkäät suosikkipuolueesi julkaisusta, näyttää Facebook sinulle niitä yhä enemmän ja kohta alkaa tuntua siltä, että kaikkihan tästä samasta puolueesta tykkää kuin minäkin. Tämä on se ilmiö, kun joku sanoo ”nykyään on niin suosittua, kun…” ja ” eihän kukaan enää juuri muusta puhukaan…” . Facebook siis tavallaan kietoo meitä kutakin sellaisen kuplan sisään, missä me viihdymme parhaiten. Ja se kupla saattaa olla hyvin erilainen kuin naapurilla. Se on Facebookin etu, sillä silloinhan ihminen viettää enemmän aikaa mediassa – ja näkee myös maksettua mainontaa, jolla Facebook kuitenkin elää ja käärii voittojaan.

Kun ymmärrät tämän, voit käyttää tätä myös oman hoitolasi hyväksi.

Tavoita asiakkaita tykkäysten ”kertautumisella”

Samat lainalaisuudet pätevät sinun omiin asiakkaisiisi nähden. Kun kerrot jokaiselle asiakkaallesi, että heidän kannattaa tykätä hoitolasi sivusta ja jokaisesta sinun päivityksestäsi, niin silloin asiakkaasi näkevät myös sinun tekemäsi kampanjat. Lisäksi sinun markkinointisi helpottuu, kun ensin itse olet tykännyt vaikkapa Hoitolatukun SUPER -jalkavoide -mainoksesta ja asiakkaasi on nähnyt sen sinun toimintanasi. Kun sitten jaat kyseisen mainoksen omalla seinälläsi, kertautuu jälleen tuon tuotteen näyttäminen sekä asiakkaallesi että hänen kavereilleen, jolloin sinä saat lisää potentiaalisia asiakkaita!

Ja tähän yhtälöön voidaan sitten lisätä tietenkin myös Instagram ja muut sosiaaliset mediat. Mitä useammassa mediassa toimii, sitä todennäköisemmin se myös asiakkaasi tavoittaa. Kannattaa siis aina julkaista mainokset ainakin Facebookissa ja Instagramissa, koska ne on hyvin helppo jakaa molemmissa yhtä aikaa.

Käytännön toimintaohjeita

Jotta saisit mahdollisimman paljon näkyvyyttä omille sivuillesi ja myymillesi tuotteille, kannattaa tehdä ainakin alla luetellut toimet:

  • Tykkää Hoitolatukun sivusta: Hae Facebookin hakukentällä muitakin sivustoja, joilla on, tai voi olla, Hoitolatukkuun liittyvää sisältöä ja joka voisi sinua ammatillisesti kiinnostaa.
  • Tykkää julkaisuista: Moni ajattelee, että tykkään vain sellaisista julkaisuista, jotka jollain tavalla ovat ´tykkäämisen arvoisia`; ne ovat vaikkapa hauskoja tai tuote on erityisen kiinnostava tms. Kannattaa kuitenkin tykätä kaikesta, mitä Hoitolatukku julkaisee, vaikka kyseinen julkaisu ei nyt tällä kertaa erityisesti naurattaisikaan. Tämä kertoo algoritmille, että kyseisen kaltaiset julkaisut kiinnostavat sinua ja silloin se näyttää niitä lisää.
  • Osallistu aktiivisesti: Kommentoi ja jaa meidän julkaisujamme. Mitä enemmän vuorovaikutusta, sitä enemmän näkyvyyttä sinulle. Jälleen kerran, ei kannata pihtailla aktiivisuutta. Jos näet vaikkapa Hoitolatukun mainoksen, jossa kehutaan SUPER -kantapäävoidetta, niin lisää kuvan alle kommentti. Jos et keksi mitään erityistä sanottavaa, voit laittaa vaikka pelkän sydämen tai peukun. Tai kommentin ”Turun keskustassa näitä myy Ritvan hoitola!”, jos vielä laitat linkin hoitolasi sivuille, niin aina parempi! Huomaa, että tällainen peukuttelu ja kommentointi näkyy myös sinun Facebook kavereillesi, joista varmasti osa on asiakkaitasi. Seuraavalla hoitokerralla asiakkaasi voikin tunnistaa hyllyssäsi olevan SUPER -voiteen ja ostaa sen kotiin viemiseksi!
  • Aseta ilmoitukset päälle: Jos haluat hyödyntää niitä lyhyen aikaa olevia tarjouksia, niin kannattaa laittaa ilmoitukset päälle. Näin saat heti tiedon uusista tarjouksista ja tapahtumista. Moni pelkää, että sitten puhelin ”plimputtaa” koko ajan. Voit kuitenkin valita, mistä sivuista haluat ilmoituksia. Tässä malli Hoitolatukun sivujen suhteen:
    • Mene Hoitolatukun Facebook sivulle.
    • Paina ”Seuraa” -painiketta, jos et vielä seuraa sivua.
    • Napauta tai klikkaa oikeassa reunassa olevaa kolmea pistettä tai ruutua.
    • Valitse avautuvasta valikosta ”Ilmoitukset”.
    • Valitse, millaisista julkaisuista haluat saada ilmoituksia (esimerkiksi kaikista julkaisuista, videoista jne.). Kannattaa ensin valita ”kaikki” ja käydä tämä sitten muuttamassa, jos tuntuu, että ilmoituksia tulee liikaa. Ilmoitustapa voi olla äänetön push -ilmoitus tai ihan selkeä äänimerkki.
    • Tällä tavoin saat ilmoituksen aina, kun kyseinen sivu julkaisee uutta sisältöä.

Facebookissa on sitä kuuluisaa voimaa!

Aina välillä Facebookissa tulee vastaan otsikon kaltainen vetoomus ”kokeillaan Facebookin voimaa ja yritetään löytää tätä kautta…” Milloin on kysymys kadonneesta sormuksesta, avainnipusta, polkupyörästä tai vaikka kissasta, usein kadonnut asia löytää kotiin juuri sen ansiosta, että niin monet kokevat tärkeäksi jakaa ilmoitusta edelleen.

Ajattelepas, jos saisit omalle hoitolallesi samanlaista vetovoimaa! Moni sanoo kokeilleensa Facebook -markkinointia ja pistäneensä rahaakin siihen, mutta heikoin tuloksin. Kyllä, tulokset ovat heikot, jos et itse ole aktiivinen ja ala tykkäämään ja jakamaan asioita, jotka vievät hoitolaasi eteenpäin. Toisto ja kattavuus, niillä se naapurin Erkkikin törmää väistämättä SUPER -voiteen mainokseen ja saa siitä kimmokkeen tulla sen ostamaan juuri sinulta.

Nyt siis rohkeasti TYKKÄÄMÄÄN!